torsdag 21 april 2011

Vad är det för fel på dagens "påskkärringar"?

Fick idag besök av några barn som kommer i sina vanliga kläder, med cykelhjälm på huvudet. Jag hinner knappt öppna dörren förren jag får två godispåsar uppkörda i ansiktet. "GLAD PÅSK!" säger de, leende med endast några mascara prickar i ansiktet som ska antyda att de på något sätt skulle likna påsk kärringar...

"Jaha", säger jag och sträcker fram den obligatoriska godis skålen vi har innanför dörren. Då gräver de, och försöker få nävvis med godis, jag hejdar dem efter första näven godis och säger att man inte gör så. Man tar godis en och en, inte nävvis. "Tack" säger de och går.

Det dröjer en halvtimme sen kommer de igen med två kompisar, men står själva i bakgrunden, medan deras kompisar gör precis som de gjort tidigare. Jag påpekar att de inte är utklädda och att jag fortfarande inte fått något påsk kort, kollar snabbt ner då gräver de ner handen för andra gången och jag inser att det hör inte vad jag säger. Jag säger "STOPP, nu räcker det man gräver inte i skålen så". De tackar igen och går vidare. När jag kommer inte till Tesan och vårat besök, och uttrycker jag min frustration, "De skulle bara veta att jag slickat på ALLA godisar". Efter en del skratt lägger det sig och vi fikar vidare.

Då plingar det på dörren igen, SAMMA barn har plingat en tredje gång. Vad är det som inte går in? Två av den har sprungit upp på övervåningen, och två är på väg ut genom ytterdörren. De se mig och säger försiktigt "glad påsk?", jag ler, säger "Glad Påsk!" och stänger dörren...

Jag kan bara inte låta bli att säga till, om inte jag gör det, hur ska de då lära sig?

Imorgon ska jag ge alla outklädda påskkärringar en varsin potatis istället.
Glad påsk kära vänner!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar