måndag 23 januari 2012

Dagen D blev en dagen d.

Då var det dags, dagen jag väntat på, att få börja träna, äntligen skulle jag få komma igång och börja, äntligen, på måndag nästa vecka...

Jag kom ner till vårt planerade möte kl 10.00 på Må Bättre i Falun, laddad till tänderna, gjorde en invägning och mätning av fördelningen på fett, muskler och vatten i min kropp. Jag hälsade artigt på Lisa min kontaktperson, och vi konstaterade att vi båda fyller 40 i februari. Sen var det dags för invägningen. Det känns ju sådär när digitalvågen inte visar vad jag väger för den klarar bara 150 kg. Japp, jag väger MER, ungefär 152 med kläder (149 kg på lugnet igår utan), men det känns ju som jag har än bättre möjligheter och motivation efter det, så var det dags för mätning, 139 cm runt midjan. Det är ungefär så lång min äldsta son är. Ännu en motivationshöjare. Efter en mätning av viktfördelningen sa hon till min stora förtjusning att min muskelmassa är mycket bra, (och hon lät ärligt nöjd, så det gjorde mig extra glad). Hon frågade var min målvikt var, jag svarade att 120 men gärna 110, och vi konstaterade att jag bör gå ner ungefär 30 kg, för det är den fettövervikt jag har. Så det är ju som jag trodde.

MEN, utmaningen börjar på allvar på måndag, det är då jag ska ta måltidsersättningen och börja på allvar. Det här var "bara" en invägning och för att jag skulle få ett startpaket, men jag fick börja träna redan idag om jag ville, och det vill jag, så planen är att jag ska åka ner idag runt 17 tiden och gå på första passet, lite beroende på hur övriga dagen blir. Men kosten blir det ändring på från och med nu. Mer långsamma fibrer och mindre onyttigt fett, regelbundet intag av mat, och inget småätande.

Jag känner mig fortfarande peppad och jag vill visa hur lång jag kan komma redan denna vecka, utan måltidsersättning, men genom träning och kost. Tyvärr har jag inte hunnit tagit något kort än, men jag lovar att det kommer ett senare idag, jag vill själv se skillnaden. Och jag hoppas att jag kan inspirera andra som också är i min sits att försöka gå ner i vikt, jag vet precis hur svårt det kan vara att bara hitta motivation. Förutom träning på plats därnere, så tänkte jag promenera och spela kinect. Vem sa att man inte kan förena nytta med nöje.

Med det här sagt är jag taggad till tusen och vill säga ett stort TACK till Må Bättre i Falun för att jag fick chansen att vara med i er utmaning. Stort TACK till min sambo, min familj, mina vänner och alla andra som stöttar mig i detta. Jag ska visa er att jag klarar detta.



Nu ska jag äta lite lunch och förbereda mig för första dagen på högskolan dalarna också. Jag har valt att plugga under våren, samtidigt som jag planerar årets Brylla festivaler...

Allt gott och på återseende!

5 kommentarer:

  1. Kämpa på, ingen brist på motivation :-)
    Kan tipsa om Jillians fitness "spel" på kinect, du vet hon som står och vrålar som en hel militär över tjockisarna på amerikanska Bygget looser. Tänk att ha henne som personlig tränare!
    Good luck my friend!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack, det får jag kolla in, annars funkar det med action och sport spelen också. ;)

      Radera
  2. Jag stöttar Dig till 100% och hoppas att det går bra! Kramar i massor, Känns som jag blivit bönhörd ;) Kramar i mängd! Jag är så glad du kommit igång! Kram Fredrik!

    SvaraRadera
  3. Härligt! Då blir det stor dubbelfest i februari?? Ser jag fram emot. Du kommer att klara detta galant. Vill du så kan du!! //Sylvia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dubbelfest? :)

      Tack, det fixar vi. Bra att peppa varann!

      Radera