torsdag 9 februari 2012

Dagens träning och funderingar kring mat...

Det känns väldigt bra att komma i fas med träningen, känner att jag börjar hitta en bra rythm. Jag inledde dagen med styrketräning, efter det körde jag ett totalpass och avslutade med crosstrainer, rodd och promenadband. Mycket efter att jag fick inspiration från Jimi, en god vän, han sa att det var bra att köra styrketräning först och sen "tömma" ur musklerna och på så sätt få bäst träning. Och det var vad jag gjorde idag. Känns kanon.

Det ser bra ut från vissa håll, 
Efter en diskussion med Lisa min personliga tränare i utmaningen på Må Bättre ang kost, så kom jag fram till att jag skulle prova att mixa grönsaker för att dricka dem istället. Jag har jobbig matnoja och har mycket svårt för konsistensen på grönsaker och annat, därmed kan jag inte äta det utan får kväljningar. Det låter kanske barnsligt och konstigt men för mig är det faktum, och tro mig det är fruktansvärt jobbigt. Men sagt och gjort, jag provade att mixa broccoli och blomkål, samt lite andra grönsaker igår, spädde ut det med mjölk och det var inga problem. Jag kan "äta" grönsaker. Det känns fantastiskt. Med tiden kanske jag kan lära mig äta dem också bara jag vänjer mig vid smaken. Dessutom provar jag saker jag inte ätit förut, det var kul att se min sambos min när jag åt makrill på smörgåsen häromdagen.

Vad ska man då äta? Jag har helt slutat med läsk, godis, ostbågar (äter inte chips) och fikabröd. Sen försöker jag tänka på vad jag äter, undviker onödig och "dålig" mat, men äter nästan samma som tidigare fast mindre. Väljer nyttigare alternativ och vräker i mig ägg och frukt, i alla fall om man jämför med tidigare. Eftersom jag äter måltidsersättning två måltider, så blir det inte så mycket mat, förutom middagen, som jag vill dela med min familj. Då väljer jag att äta mindre av kolhydraterna, alltså pasta, potatis osv, mer av proteiner, kött, fisk och fågel, och till min sambos stora glädje, försöka jag äta mer fisk och har lagt till mer grönsaker, som jag faktiskt kan äta, gurka och sallad. Sås äter jag men försöker ta mycket mindre och ska börja göra mer av de kalla alternativsåserna vi fått i vår bok. Överlag äter jag mindre portioner och undviker att okynnes äta. Sen försöker jag vara noga med att inte småäta och hålla 3-4 timmar mellan varje intag.

... och mindre bra ut från andra håll.
Men vilken utvecklings potential jag har.
Det här är en bra övning jag gillar, man tränar ryggen, grymt skön.
Här tillsammans med Lina, som peppade mig genom hela passet.
Och känner jag mig sugen på något gott till kvällen så gör jag mig en smoothie på bär och yoghurt, men Lisa tycker jag ska prova att ha i kesella (tror jag det var). Och att JAG skulle äta bär trodde jag inte för ett tag sen, framför allt inte utan någon smaksättare som honung eller choklad. Men frysta blåbär, hallon och jordgubbar och lite yoghurt ev mjölk, är supergott och ett riktigt nyttigt alternativ. (Jag är en glassälskare, och brukar göra egna milkshakes i vanliga fall). Eller så en liten näve jordnötter och lite citronvatten. Det är faktiskt godare än jag trodde.

Ser den inte god ut?

Det kanske viktigaste av allt som Lisa lärt mig är att äta sakta. Njuta av varje tugga istället för att kasta i mig maten. Det ger en bättre mättnadskänsla. Och undvika att äta framför TVn eller medans jag gör något annat, för då stoppar jag in utan att tänka efter eller känna efter, så det är mitt främsta råd. Ät i lugn och ro, njut av maten. Med det sagt tar jag tacksamt emot tips och råd.

Det blev lite längre än vad jag tänkt mig och kanske lite rörigt inlägg men jag hoppas ni förstår vad jag menar, jag skulle kunna prata mycket med om och hur man "ska" äta men det tar vi en annan gång. Tack till Johanna på Må Bättre som tog korten. Imorgon ska jag bjuda på en överraskning...

Till sist vill jag flagga för min kära sambos blogg: prinsessant tyra och jag...

2 kommentarer:

  1. Du är superduktig.
    Det gäller att planera och handla sina middagar så de finns hemma.Det minskar risken för att falla tillbaka i dåliga vanor. Jag skriver upp direkt recept och liknande så fort jag ser ett som jag gillar. Sist fotade jag nyttiga recept ur en tidning när jag satt hos frissan:) Kanske ska lägga ut dem på min blogg:)
    Har alltid bär i frysen för det är perfekt för alla smothies man kan göra.. fortsatt lycka till!!
    Kram Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så jättemycket Linda. Ja det är vettiga och bra tips. Vi försöker planera maten vi också, men har slarvat lite på sista tiden, men jag är inte orolig, det känns verkligen kanon! Ja frysen är full av bär, hahaha.

      Kramar

      Radera