söndag 26 februari 2012

Varför ändra ett vinnande koncept?

Så är vecka 4 av utmaningen till sin ända, "bara" åtta veckor kvar. Jag har haft problem med knät i över en vecka nu, tror det rättat till sig, bara smärtan kvar. Det är jobbigt att ha ont, och det tär på humöret. Jag har försökt hålla humöret upp och samtidigt låta bli värktabletter, en dålig kombination. Jag vill inte skada mig mer och eftersom jag tränat försiktigt hela veckan, så har jag valt bort värktabletterna när jag ska träna. Nu är jag lite less på värken och hoppas det går över snart. Jag är så sugen på att kunna ge allt på träningen igen. Med det sagt så finns det andra i gruppen som varit sjuka länge, som inte kunnat träna alls, jag tycker verkligen synd om dem och hoppas de kommer tillbaka snart också.

Även om det "bara" gått fyra veckor, varav en med begränsad träning och jag känner sån enorm skillnad redan. Inte en enda godis, ingen läsk, inga bullar, kakor eller dyl under dessa fyra veckor. Bara måltidsersättning och vanlig mat när jag väl äter, samt mycket mer fruk, bär, grönsaker och ägg. Men det går bra, jag känner mig nöjd och det här är inga problem att hålla ens när utmaningen är slut. Jag tycker jag har hittat en bra balans i min kost, och det är nästan så jag ser skillnad från dag till dag. Dessutom har jag lärt mig att äta saker jag aldrig trodde jag skulle äta, broccoli, blomkål, makrill med mera. Jag känner mig redan som en vinnare!

Idag var jag ner och körde först ett styrkepass och sen kondition. Skönt styrkepass men jag känner att jag vill ha ett alternativ till det pass jag har, så jag boka in en tid för att få lite omväxling. Jag testade även att köra lite benpress och det fungerade fint, skönt att kunna köra allt, även om jag inte kan gå utan att halta mellan maskinerna. Efter det provade jag lite crosstrainer, även det gick bra, men jag blev slut meddesamma och gav upp redan efter 10 minuter så då blev det armcykel en timme och sen hemgång.

Appropå måltidsersättnigarna så finns de i olika smaker, min favorit är choklad. Av någon anledning så tog jag en med citron smak senast. Citron i sig är jättegott i vatten och sånt, men när man ska blanda ut det med mjölk så blev jag att funder hur jag tänkte. Det är ju inte två smaker som gifter sig direkt, mjölk och citron. Men så testade jag att göra en fruktsmoothie med banan, hallon, blåbär, jordgubbar, yoghurt och mjölk, med måltidsersättningen i, då blev det genast en frisk och god smak med citron i. Så jag lyckades rädda situationen till slut. Men från och med nu blir det nog bara choklad, varför byta ut en vinnare?

Ny vecka, nya möjligheter, nya utmaningar. Jag tar chansen, gör du?

4 kommentarer:

  1. Mycket bra jobbat! och ja det märks skilnad!
    Ja det är jobbigt att ha ont och smärtan är riktigt jobbog att leva med bra att du inte äter tabletter på ett sätt.
    trösten är att det går över!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket Kent. :)

      Ja, det blir bättre, jag tar panodil och ibumetin när det blir för jobbigt, men aldrig när jag ska träna. Vill inte ta i onödan. Det blir bättre för var dag. ;)

      Radera
  2. Du är en vinnare redan! :-)

    Och vad det gäller smakerna, kan jag bara hålla med dig...Nu kör jag bara med choklad och kanske hämta ut caffelatte på tisdag så det blir nån omväxling...

    Ha en bra vecka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, tackar Sylvia. Inte för att det är någon tävling på något sätt, men ändå.

      Tack det samma! Hoppas vi ses.

      Radera