onsdag 8 februari 2012

Det är skillnaden som gör skillnaden...

Idag tänkte jag prata lite om träning. Jag har ju hela tiden förespråkat att jag "tar det lungt" på mina pass. Men som jag resonerar så är det ju den träningen som blir av som är den bästa. Jag hade en diskussion med en av tränarna häromdagen, Mats, en vän till mig för övrigt, och vi diskuterade stavgångens vara eller inte vara. Vi är överens om att det är bra träning, men hur viktigt är det att göra "rätt"? Jag har mött många som hurtigt lyfter stavarna varje gång och det ser väligt ansträngande ut. Sen har jag mött de som "släpar" på sina stavar, (och allt där emellan. Men jag har aldrig reflekterat speciellt över det, men så sa Mats att det finns de som klagar på alla som inte gör "rätt". Men vad gör det om det var stavarna som fick personen i fråga att gå ut och gå från början, även om han/hon släpar stavarna så rör man på sig och det är väl det som gör skillnad i slutändan. Jag kan inte annat än hålla med. Jag tar inte i mest och jag gör inte alla övningar helt rätt, men jag är där och jag försöker. Det gör hela skillnaden.

Sen har jag pratat med flera vänner som säger att de inte vill gå på gym för att det är en massa "spännisar" och alla ser så tränade och "fina" ut. Nu är det inte så på Må Bättre tycker jag, det är massor av blandat folk, det finns allt ifrån ungdommar till pensionärer, tjocka och smala, killar och tjejer, osv. Sen brukar jag alltid försöka vända på sakar och ting, framförallt de jobbiga. Så när jag ser någon som är vältränad eller "snygg och smal", så brukar jag tänka att det är ju tur för då är det färre som tittar på mig. Dessutom brukar jag tänka att någon som är vältränad är det av en anledning och jag ska också dit. Så jag ser dem som en förebild istället. Dessutom är det grymt bra stämming på Må Bättre tycker jag, nu känner jag många som är där och därför är det kanske lite lättre, men jag brukar även säga något vänligt till andra som jag ser kämpar på. Jag vet ju hur mycket det betyder för mig när någon säger något positivt.

Sen är det ju upp till var och en var man tränar och hur man tränar. Men jag trivs som fisken i vattnet på Må Bättre, det är en bra blandning av alternativ, antingen kan jag träna själv, med en vän eller i en grupp. Och det finns ju så mycket att välja på. Det gör att jag tror att det blir svårt att tröttna, och man kan variera sin träning och göra det man själv vill. Jag har tränat förut men tröttnat efter ett par månader eftersom det bara handlar om att sitta i maskiner och göra samma sak om och om igen, det gäller även promenadband, crosstrainer, rodd osv, jag slutar inte för att jag är trött, utan för att jag är uttråkad. Istället så lyssnar jag på musik, jag har även haft med mig datorn och kollat på film när jag gick promenadband vid ett tillfälle, funkar utmärkt när man inte har någon vän med sig. Men som jag sa, det spelar egentligen ingen större roll vad man gör, det är skillnaden som gör skillnaden.

Med det sagt så gick dagens träning grymt bra, började med Easy Line med en ny tränare, hon var annorlunda, på ett bra sätt. Jag tycker mycket om de andra jag tränat med men nu bröts alla tidigare regler, ingen vätskepaus fanns, det var upp till var och en när man vill ha det. Och det strömmade in folk under hela passet så det blev ett organiserat kaos, men vilken träningsglädje, och som alltid så när jag inte gjorde rätt eller kunde fick jag hjälp till ett lättare alternativ. Efter det blev det bodypump, träning med stång, det var spännande och kul. När jag i sista övningen skulle lägga mig ner och göra situps, så plaskade det när jag la mig ner. Minns inte när jag var så svettig senast. Tungt, och trots att jag var försiktig med vikterna så orkade jag inte alla repetitioner, men svårast var nog att göra "rätt" men jag lär mig. Jag kommer garanterat att köra det igen för det kanon. Efter det blev det lite promenadband för att varva ner. Och jag kände mig SÅ nöjd efteråt. En kanondag! Tyvärr inga bilder från dagens träning, men jag hoppas få nån kul bild imorgon.

Det viktigaste är att man försöker. Och orkar man inte "hela vägen" så har
man förmodligen fått ut mer av träningen än någon som orkade allt...
Imorgon tänkte jag prata lite om hur jag filosofera runt mat, kost och sånt, ifall du vill läsa mina funderingar. Allt gott, det är mittvecka, nu vänder det och snart helg igen!

6 kommentarer:

  1. Ja, du Fredrik, du inte bara bra på att träna, du skriver och uttrycker dig jävligt bra oxå! Du har ju helt rätt i det du skriver..!

    Jag har sagt det förut och jag säger det igen, du är grym!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Sylvia. Jag vet inte riktigt vad jag ska svara på det, så jag säger det igen, TACK! :)

      Radera
  2. Instämmer med föregående talare! Det gläder mig mycket att du tycker det är roligt och känner inspiration! Kör på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det glädjer mig att jag inspirerar dig. :) Tack för allt stöd mamma. Vi måste försöka ses nån dag.

      Radera