onsdag 15 februari 2012

Fredrik Dersten 4.0

Idag blev jag alltså 40 år. Det har varit en fantastisk dag som började med skönsång och en travepaket, från Tyra och Therese, jag fick bland annat en efterlängtad Cykel (som var från Mamma och svärmor med). Sen blev det träning, jag jäktade för att hinna ner till dagens Easyline pass, som jag trodde började kl 09.00, det visade sig att den började 09.30. "Men du kan ju köra Core innan", hörde jag Carro säga och innan jag visste ordet av stod jag inne i salen och undrade vad jag hade gjort. Stefan som jag brukar träna med var också där och snabbt hade vi bestämt oss för att köra både Easyline och Bodypump efteråt. Sagt och gjort, efter ett kort men tungt Core pass, stod vi i Easyline salen och körde nästan 30 min där. Vi fick lov att gå några minuter tidigare för att hnna till Bodypump passet. Vid det här laget var jag ganska mör i kroppen men ändå längtade jag efter detta också. Bodypump är kul men kräver en del kordination, och till en början tyckte jag att jag hade bra koll och känna mig lite för självsäker, för innan jag visste ordet av var jag helt lost igen och kände hur jag stod och ryckte i stången hit och dit, som om jag viftade bort flugor. Och även om man inte har så mycket på stången så tröttar det ut en ganska fort. Då hör jag Johanna (tränaren) säga "Kom igen nu Fredrik". Och jag gjorde allt för att hitta tillbaka i rytmen. Men kroppen började ta helt slut och i de sista övningarna orkade jag helt enkelt inte hela vägen, men jag försökte. "Kom igen nu Fredrik" hörde jag igen. Jag visste att hon menade väl och ville peppa mig, och jag försökte lite till. Det gick vägen till slut och jag kom levande ut ur passet, om än totalt genomsvettig och helt slut, samtidigt så jävla nöjd och glad.

Och det var då jag skyndade fram till en jag kände igen. Robert Wickström från Biggest Looser Sverie var där och tränade med oss. Vi pratade lite och vilken hjälte det är, en riktig inspirationkälla samtidigt ödmjuk och trevlig. Jag frågade lite pinsamt om jag fick ta ett kort med honom och det fick jag, men inget som får publiceras före den 22 maj då Biggest Looser finalen går. Och då valde jag att avstå, mest av respekt för honom. Det kommer nog fler tillfällen och det var stort nog att få träffa en av de personer som inspirarat mig att kämpa vidare. Ironiskt nog inledde han med att berätta att läst om mig i tidningen dagen innan och tyckte jag inspirerade med min träning. Så det var en riktigt kul och bra början på födelsedagen, först en cykel och sen få träffa "Robban".

Eftersom jag inte fick lägga ut något kort på Robert så får ni här en bild på
min födelsedagstårta. Men varför en prinsesstårta när jag tränar och äter
så speciell kost kanske du undrar? Enklet, jag tycker inte om det helt enkelt.
Efter det blev det firande med de närmaste familjen, Tesan är fortfarande sjuk så det var ett medvetet val, men jag fick många fler fina presenter och blommor i massor. Bland annat kort från mina pojkar som själv skrivit så fina kort att jag nästan började gråta. Det är helt otroligt vad ord kan göra.

Jag har flera gånger fått frågan om jag har hamnat i en ålderskris, och därför tränar som jag gör nu. Men sanningen är att det är det inte. Jag har vilja gå ner i vikt i flera år, men aldrig hittat rätt "väg". Jag har försökt med Viktväktarna, GI, träna på vanlig gym, varit ute och promenerat i timmar dagligen, men inget har gett mig det jag behöver, en livsstil jag kan vänja mig vid. Den här metoden känns jättebra och även om jag inte kommer att kunna träna lika mycket hela tiden så känns det som en riktigt bra början just nu och jag tar vara på tiden. Jag har börjat hitta en bra balans i maten också, även om jag äter måltidsersättningar just nu. Med andra ord är jag otroligt tacksam gentemot Må Bättre som gav mig chansen, när jag fick vara med i 100 kg utmaingen, jag är också väldigt tacksam emot alla som peppar och stöttar mig, framförallt min sambo och mina nära och kära, men även till alla er som kommer fram och säger till mig att jag är duktig, att jag inspirerar, det värmer så otroligt och ger mig sån motivation och styrka. Så jag vill avsluta med ett stort TACK!

Ps. Jag har lovat att göra lite reklam för min sambos blogg också, så kolla gärna in på prinsessan tyra och jag.

8 kommentarer:

  1. Vad kul att du ä nöjd med dagen! :-) <3

    Detta inlägg va jätte bra! Innehållsrikt å intressant! Mycke skoj... :-)

    Älskar dig! <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket älskling, för allt! Älskar dig. <3

      Radera
  2. Tack för en trevlig eftermiddag! Det var så roligt när pojkarna var här förra veckan och frågade -"vad skall vi skriva då?" -"Skriv vad du skulle vilja säga till pappa om han fyllde år idag" och bägge satte igång skriva med ett otroligt engagemang, och det blev riktigt rörande kort! Hoppas du spar dem! En pärm med kort och teckn. från barnen vore väl roligt att titta i om några år! Tyra har ju börjat rita redan såg jag igår så det står inte på förrän du får "kärleksteckningar" från henne också! Kram gubben!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv Mamma, det var helt underbart att få. Ja det lär jag göra. Kramar

      Radera
  3. Tänk att det är 40 år sedan jag såg Dig första gången..... Hur gammal jag än blir, och Du med, så är du min varmt älskade son! Sov gott och varma "mammakramar"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och jag kommer alltid att vara ett barn, ditt barn. :)

      Radera
  4. Tack Fredrik! Snacka om rörd till tårar, men huvudsaken att ni mår bra!!!! <3 :)

    SvaraRadera